26 Mart 2016 Cumartesi

ÖĞRENME STİLLERİ


Öğrenme Stilleri 


  Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliklerimizdir. Yaşamımızın her anında, her boyutunda davranışlarımızı etkiler. Yürürken, yatarken, otururken, konuşurken, oynarken bizi etkiler ve bu özelliğimize göre bu eylemleri yaparız. 

  Öğrenme stillerini görsel, işitsel ve kinestetik/dokunsal olmak üzere üç ana grupta toplarız.

   



Görsel Stil


    

  
  Görseller hayatlarında çok düzenli ve titizdirler. Dağınıklıktan hoşlanmazlar ve rahatsız olurlar. Yazmayı sevmeseler de, defterlerini düzenli kullanırlar. Okullarda öğretmenlerin yaptığı düz anlatım bu kişiler için verimli olmaz. Anlatımın görsellerle, grafiklerle veya haritalarla desteklenmesi gerekir. Çünkü bu araçlar kullanıldığında öğrencinin öğrendiğini hatırlaması kolaylaşır. 











Görsel Öğrenen Çocukların öğrenmelerini ve hatırlamalarını kolaylaştırmak için;

Çalışabilecekleri derli toplu bir yere ihtiyaçları vardır. 
Bilgi ve kavramları sembol ve resimlere dönüştürmeleri, anlamayı ve bellekte tutmayı kolaylaştıracaktır.
Öğrenmeleri gereken materyalleri kendileri planlamalı ve organize etmelidirler. 
Öğrenmeyi kolaylaştırmak için harita, şema, şekil ve diğer görsel araçlar kullanılmalıdır.
Kelimeler yerine sembol, işaret ve grafikler tercih edilmelidir. 
Ders dinlerken veya konu çalışırken anladığını kısa cümle ya da birkaç anahtar kelimeyle özetlemelidirler. 
Ders dinlerken not almalıdırlar. 
Renkler kullanılabilir. (Özellikle zıt renkler) 
Okurken önemli yerlerin altı renkli kalemlerle çizilebilir. 
Anahtar sözcük kartları hazırlanabilir. Kartların az bilgi içermesi belleğe kolay yerleşmesini sağlayacaktır. 
Karmaşık konular çizimlere dönüştürülebilir. 
Problem çözerken istenen ve verilenler renkli kalemlerle yazılabilir. 

Öğrenilen konu ile ilgili CD’ler izlenebilir. 



İşitsel Stil





   İşitseller ses ve müziğe duyarlıdırlar. Küçük yaşlarda kendi kendilerini konuşurlar. Bu kişiler yabancı dil öğrenme konusunda başarılılardır. İlkokul 1 ve 2  sınıflarda kendi kendilerine konuştukları için öğretmeni dinleyemezler. Bir şeyler okurken onu anlaması için en azından kendinin duyabileceği bir ses tonu ile okuması gerekir. Öğrenmelerini konuşarak ve tartışarak gerçekleştirirler. Okuyarak öğrenmeyi değil de birinin anlatması ile öğrenmesi sonucunda daha iyi öğrenir. Grup çalışmaları konuşarak ve dinleyerek gerçekleştiği için öğrenme daha verimli olur.


İşitsel Öğrenen Çocukların öğrenmelerini ve hatırlamalarını kolaylaştırmak için;
  • Ders çalışmak için sessiz bir ortam oluşturulmalıdır.
  • Konular tekrar edilirken yüksek sesle okunmalıdır.
  • Problem çözerken akıldan geçenler sesli olarak anlatılmalıdır.
  • Panel ve seminerlere katılım sağlanmalıdır.
  • Anlatırken de iyi öğrendiklerinden, çalışırken anlatım yöntemi kullanılabilir.
  • Öğrenmeyi kolaylaştırmak için çalışma grupları oluşturulabilir ya da bir çalışma arkadaşı bulunabilir.
  • Öğrenilmesi gereken materyal şarkılara dönüştürülüp ve yüksek sesle söylenebilir.
  • Kaset-cd çalar kullanabilirler.
  • Okuduklarını kasete kaydederek kendi kasetlerini oluşturabilirler












Dokunsal Stil


  Dokunsallar kas belleğine sahiptirler ve ancak yaparak öğrenirler.Bir iş yapılırken dokunsal öğrencinin elinden tutmalısınız, ona bir şey anlatırken omuzuna elinizi koymalısınız. Bu davranışlar mesajın dokunsallar tarafından anlaşılmasını kolaylaştırmaktadır. Onlar için en kolay iletişim dokunmaktır. Görsel mesaj ve güzel sözler dokunsallar için yeterli değildir.


Kinestetik–Dokunsal Öğrenen Çocukların öğrenmelerini ve hatırlamalarını kolaylaştırmak için;
  • Çalışırken kendi istedikleri yerde ve şekilde çalışmalarına izin verilmelidir.
  • Çalışırken hareket etmeleri kısıtlanmamalıdır.
  •  Ellerini kullanabileceği çalışmalar yapılmalıdır.
  • Derse konsantre olabilmeleri için ön sıralarda oturtulmalıdırlar.
  • Laboratuar çalışmaları için fazladan zaman ayrılmalı, evde deneyler yapmaları için izin verilmelidir.
  • Konu ile ilgili müze, tarihi yerler gibi yaşayarak öğrenebileceği mekânlar ziyaret edilmelidir.
  •  Bir şeyler anlatacakları zaman ayağa kalkma ve tüm vücudunu kullanarak anlatabilme özgürlüğüne sahip olmalıdırlar.
  • Sözcükleri ya da sözel bilgileri öğrenirken kuma yazdırma yöntemi uygulanabilir.
  • Çalışırken elinde kitap ya da kartlarla ileri geri yürüyebilir, yüksek sesle okuyabilirler.



 
Kaynakça:


http://img.eba.gov.tr/494/837/a1e/588/576/9e4/9b6/8e3/71a/d3f/aef/f2b/a6c/9d8/002/494837a1e5885769e49b68e371ad3faeff2ba6c9d8002.doc?name=%C3%96%C4%9Frenme%20Stilleri.doc
http://www.itugvo.k12.tr/ilkogretim/rehberlik_bultenler/ogrenme-stilleri.doc

http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/08/05/962374/dosyalar/2013_01/04104046_renmestllernelerdr.docx




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Söz uçar, elektronik veri kalır.